نور طرح نسختين من الأغنية
يحتوي الآن موقع Youtube على نسختين مختلفتين من أغنية المطرب الشاب محمد نور "حقك علينا"، إحداهما يُغنيها لمصر، والآخرى يعتذر فيها للرئيس السابق حسني مبارك!

حيث طرح نور أغنية " حقَك علينا" مع الأيام الأولى من الثورة المصرية التي نجحت في إسقاط نظام الحكم بمصر، وهي النسخة التي قدم خلالها اعتذارا للرئيس السابق حسني مبارك عما طالب به الشباب بإسقاط نظام حكمه المستمر منذ 30 عاما.

ومع دخول الثورة المصرية أسبوعها الثاني، وتحقيقها لمكاسب عديدة مثل تغيير الحكومة وتعيين نائب وإعطاء وعود بتعديلات دستورية والتفاوض مع شباب المعتصمين، قام نور بعمل تعديلات بالأغنية، لتظهر في شكل أغنية وطنية موجهة لمصر، وتحمل اسم " حقِك علينا "!

وتستطيع سماع الأغنيتين بالأسفل، مع قراءة كلمات كل منهما.


" حقَك علينا" النسخة القديمة

لينا فيكي حق ضايع من زمان، واللي ياخد حقه عمره ما كان جبان، بس هو الحق يتاخد كده، أنا عن نفسي بتأسف ومش مكسوف، عليكي يا مصر كان لازم أموت من الخوف، حقَك علينا، حقَك علينا، حقَك علينا كلنا، ولحد آخر عمرنا، مش هننسالك جميلك، يادينا جايين نعتذر.

اللي جالوا قلب خرب في البلد دي، يبقى قلبه مكنش عمره على البلد دي، هي مصر بجد تستاهل كده، أنا عن نفسي بتأسف ومش مكسوف، عليكي يا مصر كان لازم أموت من الخوف.

0 comments

إرسال تعليق

Roua Nazar Clips on Facebook