الأحد، 13 فبراير 2011 - 14:30
ممدوح الليثى رئيس اتحادات النقابات الفنيةممدوح الليثى رئيس اتحادات النقابات الفنية
كتبت علا الشافعى


















نظم العاملين بمدينة السينما اليوم، الأحد، تظاهره ضد ممدوح الليثى رئيس اتحاد النقابات الفنية، ورئيس جهاز السينما، حيث منعوه من دخول مكتبه، وهو ما علق عليه الليثى لـ"اليوم السابع" قائلا إنها تظاهرة مثل باقى التظاهرات التى تملأ البلد.

وأضاف الليثى، أن المتظاهرين ومنهم موظفى شركة الصوت والضوء التى انضمت مؤخرا إلى جهاز السينما يطالبون بزيادة الأجور وعلاوة، ورفع بعض الجزاءات، مشيرا إلى أنه فى طريقه حاليا إلى مدينة الإنتاج الإعلامى التى يتبع لها جهاز السينما للبحث عن حل جذرى لهذه المشكلة، حفاظا على حقوق العاملين، وحرصا على استقرار سير العمل.

يذكر أن عدد من النقابات الفنية انتابتها مؤخرا حالة شديد من التظاهرات التى تطالب بإسقاط رؤساءها، ومنها نقابة الموسيقيين، والسينمائيين، خاصة بعد أن تقدم دكتور أشرف ذكى باستقالته من منصب نقيب الممثلين بعد اعتراض بعض أعضاء النقابة على سياسته.

3 comments

عمال جهاز السينما يقول... @ 14 فبراير 2011 في 2:42 ص

لانه رجل فاسدوظالم للعمال وكل المستندات بتقول انه حرامى هو وشلة البنات اللى جايبهم اللى بيدى لكل واحدة منهم مكافئة اد مرتب 15 عامل مقابل انها تدلع عليه ويتدلع عليهاوالباقى معروف واللى ترفض ينزلها مع العمال اما هالة لبن المسؤلة عن السكرتيرات اللاتى يجلسن بجوار بابه تقوم بتجهيز البنت قبل دخولها للخديوى الليثى كى ياخذ مزاجه زى جلنار فى الفيلم
وباقى الحاشية من رتب الداخلية على المعاش كى يرهب العمال فلا يتجرا احد ان يطالب بالمساواة فى اى شئ
اما الحاشية الادارية هم
منير مدير مكتبه والعقل المدبر
حسن باشا النجار المدير المالى
اللواء عادل السنارى القائد المنوب فى حالة السفر والمهرجانات
م مها الصوابى متخصصة فى رفدالعامل ارضاء لسيادته ورئيسة الخدمات فى الشركة.
من ضمن انجازات البيه انه طلع قانون جديد هو ان الاجازة العارضة للموظف تكون مسبقة ده حلال ولا حراموالتاخير مرة فيها تحقيق فى الشوون القانونية وخصم نص الجهود ده ميرضيش حد. وفيه كلام كتيير بس انا تعبت من الكتابة .
بالمناسبة احنا دلوقتى فى بلد اللى بيكدب على الشعب محدش هيصدقه فبلاش تنشروله كلام كدب عشانعشان مصداقيتكم متضعش عندالقراء.
وعلى فكرة احنا بايتيين فى الجهاز لغاية ما يمشى زى اللى مشيو وخلى صفوت الشريف ينفعه . ومسموح لاى حد يحب يعرف الحقيقة انه يشرفنا بجهاز السينما.

عمال وفنيين جهاز السينما يقول... @ 14 فبراير 2011 في 3:03 ص

بالمناسبة تحبو تعرفو متوسط مرتبات الحاشية .المدير الادارى3000جمرتب +2000 جهود غير عادية وعددهم8 افراد وكلهم معاريين من التلفزيون.ام اللوء مرتبه 6000ج +6000 جهود ومكافاءة شهريا وعددهم5 افراد معاشات.رئيسة الخدمات5500ج +5000 جهود غير عادية وبمناسبة الجهود الغير عادية احنا معندناش شغل بقالنا فترة .اما البنات الامامير من 1500 الى 3000 ج عشان الميكاب والاندر ويير الشيك وعددهم 15 بنت على الاقل وده من الخصم اللى بيقع على كشف السهر الخاص بالعمالبالعمال والفنيين ويقدر بحوالى ثلث سهر العامل تحت بند حصة الجهاز واللى يتكلم ينهى عقده او يتركن من غير شغل . ده حرام وبصراحة مش فارقة كتيير وكلنا ناويين نموت ضد الفاسد ده واحنا مش اقل من شهداء التحرير اللى غيروا البلد فسيبونا نكمل نظافة البلد.

جميع العامليين بشركة مصر يقول... @ 14 فبراير 2011 في 3:15 ص

الى الاستاذ سيد حلمى رئيس مدينة الانتاج الاعلامى.
احيط سيادتكم علما بان السيد ممدوح الليثى يرمى كل اللوم على سيادتكم اثناء كلامه مع العمال بان حقوقهم انت التى لا ترييد ردها اليهم ونحن متاكديين تماما انه رجل كذاب فنصيحة من عمال الجهاز والعمالة الخاصة بالصوت والضوء ان هذا الشخص لا يحب احد وسوف يتسبب فى مسائلتك قانونيا بدعاءته الكاذبةنحو المدينة وشكرا.

إرسال تعليق

Roua Nazar Clips on Facebook